Roskilde Aikido Klub

Beskrivelse

Aikido er en defensiv japansk kampkunst og bevægelserne er harmoniske, ofte cirkulære. Den defensive indstilling til kamp og fraværet af konkurrencer udgør den største forskel mellem Aikido og andre mere moderne budo-former. I aikido lærer man at undgå at sætte kraft mod kraft, med i stedet at kunne pacificere selv større og stærkere modstandere ved hjælp af hans/hendes egen kraft. I træningen bliver der lagt vægt på timing, balance, afstandsbedømmelse og placering i forhold til angriberen. Mange af Aikido'ens bevægelser bygger på den japanske sværdkunst, som grundlæggeren (Morihei Ueshiba 1883-1969) integrerede med kropsteknikkerne. Træning med Jo (stav) og Bokken (træsværd) er derfor en vigtig del af træningen.

Aikido kan trænes af alle, uanset fysisk formåen, alder og køn. For at få det største udbytte af træningen er det vigtigt, for begyndere såvel som øvede, at opfatte hver enkelt time som den første. Det er først når man tror at man "kan" teknikkerne, der er fare for at gå i stå. Jo mere erfaren man bliver, desto mere er der at revidere. Dette kræver både tålmodighed, åbenhed og viljestyrke. Til gengæld vil man kunne se en udvikling hele livet igennem.

Se mere på www.roskildeaikidoklub.dk

• Formand